Powstanie świata
Według Kyūjiki na początku istniała znajdująca się w stanie
chaosu materia przypominająca jajko i zawierała ona zarodki
wszechrzeczy. Elementy „czyste”, zdolne do unoszenia się stworzyły
niebo, a elementy płynne i „ciężkie” zdolne do podlegania uformowały
ziemię. Ziemia dzieliła się tworząc lądy, które nie miały jednak stałego
położenia i dryfowały po wodzie. Według Kojiki („Księga dawnych wydarzeń”, jedna z dwóch obok Nihongi
ksiąg spisujących dawne mity i wierzenia Japonii, również oparła się
chińskim wpływom) w tym samym czasie na Wysokiej Równinie Niebios (Takamagahara) narodzili się pierwsi bogowie: Amenominakanushi, Kamimusubii Takamimusubi.
Następnie powstało 7 niewidzialnych bóstw, po czym pojawiło się
następnych 5 par bogów żeńskich i męskich, a ostatnią z nich byli Izanamii Izanagi.
Izanagi i Izanami – rodzice bogów
Niebiańscy bogowie powierzyli Izanami i Izanagiemu
zadanie kontynuowania tworzenia świata. Stojąc na moście z tęczy Bogowie
zamieszali wody niebiańską włócznią, której odłamek spadł i stworzył
wyspę Onogoro. Zstąpili oni na wyspę Onogoro i poddali się ceremonii zaślubin. Obeszli Niebiański Słup (łączący niebo z ziemią) Izanagi idąc w lewo, Izanami
w prawo, a przy spotkaniu powitali się słowami „Ach, zaiste jakiż
uroczy mężczyzna” i „Ach, zaiste jaka urocza kobieta”. Bóstwa rozpoczęły
akt prokreacji, doprowadziło to do powstania 35 bóstw i 14 wysp
Archipelagu Japońskiego (między innymi Honshū czy Tsushima). Bóg ognia Kagutsushi podczas narodzin spalił wnętrzności Izanami doprowadzając do jej śmierci. Izanami udała się do Krainy Ciemności Yominokuni. Izanagi w złości rozpłatał mieczem boga ognia, a z jego krwi i części ciała powstały następne bóstwa.![]() |
wasabiroots.wordpress.com |
Izanagi udał się do Krainy Ciemności chcąc aby Izanami wróciła z nim do świata żywych i pomogła mu w dalszym dziele tworzenia. Będąc w Yominokuni Izanagi zobaczył swoją małżonkę w przerażającej, gnijącej postaci pełnej czerwi i przerażony uciekł. Wściekła, okryta hańbą Izanami puściła za mężem w pogoń jędze shikome, jednak młody bóg zgubił pościg. Nie dając za wygraną bogini wysłała drugi pościg, tym razem było to osiem duchów władających piorunami i tysiąc pięćset wojowników ciemności. Izanagi odganiał oprawców mieczem, ostatecznie rzucając w ich kierunku trzy brzoskwinie, które uważane są za bardzo skuteczną broń przeciwko złym mocom. Po udanej ucieczce z Krainy Ciemności Izanagi postanowił obmyć swoje ciało w rzece, aby oczyścić się ze skalania. Podczas obmywania kolejnych części ciała powstały następne bóstwa, zarówno złe jak i dobre. Przemywając twarz powstała trójka bogów, których Izanagi uznał za wyjątkowe. Płucząc lewe oko pojawiła się bogini słońca Amaterasu, po przemyciu prawego oka powstał bóg księżyca Tsukiyomi, a po przemyciu nosa – Susanoo – bóg wichru i burzy.
Izanami wiedząc, że nikt nie jest w stanie przyprowadzić do niej małżonka, sama się do niego udała. Izanagi nie pozwolił jednak swojej małżonce podejść do siebie, odgrodził się od niej gigantyczną skałą. Bóg zerwał przysięgę małżeńską i kazał odejść Izanami. Rozgniewana Izanami zagroziła byłemu mężowi, mówiąc, że codziennie śmierć będzie ponosić tysiąc ludzi. Izanagi w odpowiedzi stwierdził, że dzięki jego mocy codziennie rodzić się będzie tysiąc pięćset nowych osób. Kłótnia bóstw była powodem pojawienia się śmierci na ziemi. Izanami została nazwana Yomotsuōkami, Boginią Krainy Ciemności.
Amaterasu – bogini słońca
![]() |
comicvine.gamespot.com |
Susanoo jednak nie miał złych zamiarów, oskarżony o nie powołał się na sąd niebios (ukei): potomstwo, które zrodzi każde z bogów miało świadczyć o ich zamiarach. Amaterasu przystała na tą propozycję. Bogowie stanęli po przeciwnych stronach rzeki, Amaterasu wzięła miecz Susanoo, złamała go na trzy części, które następnie opłukała w Świętej Studni Niebios. Przegryzła i przeżuła odłamki miecza i chuchnięciem wyrzuciła je na ziemię. Powstały w ten sposób trzy boginie morskie Takiribime, Ichikishimahime i Takitsuhime. Teraz do dzieła stworzenia przystąpił Susanoo. W tej samej studni opłukał klejnoty, które bogini miała we włosach, również je przeżuł, a po wychuchaniu powstało pięciu bogów: Oshihomimi, Amenohohi, Amatsuhikone, Ikutsuhikone i Kumanokusubi.
Amaterasu powiedziała do Susanoo, że męscy bogowie powstali z jej mienia, tym samym są to jej potomkowie, natomiast młode boginie z tego samego powodu są córkami boga wichru i burzy. Susanoo przyznał swojej siostrze rację. Płeć bogiń świadczyła o jego pokojowych zamiarach, co utwierdziło go w przekonaniu zwycięstwa w ukei.
Niestety, w swojej porywczej naturze, podniecony swoim triumfem Susanoo rozpoczął dzieło zniszczenia pałacu i pól Amaterasu. Pozrywał groble i zniszczył rowy doprowadzające wodę do pól, zanieczyścił kałem jadalnię bogini. Amaterasu była jednak cierpliwa i starała wytłumaczyć sobie wybryki brata. Dopiero wrzucenie obdartego ze skóry źrebca do tkalni bogini słońca przeraziło ją i zmusiło do ucieczki. Tkaczki, które były w tym czasie na miejscu tej okrutnej zbrodni wpadły w popłoch i przebijając sobie łona czółenkami tkackimi pozabijały się. Amaterasu ukryła się w niebiańskiej jaskini.
Wraz ze zniknięciem Amaterasu na świecie zapanowały ciemności i złe moce. Aby zapobiec złym wypadkom inne bóstwa postanowiły przekonać ją do powrotu na zewnątrz. Pomóc miał im syn Takamimusubiego Omoikane, do którego bóstwa udały się po radę. Zgodnie z zaleceniem Omoikanego sprowadzili z Krainy Wiecznotrwałości „ptaki wywodzące długie trele” (znane nam wszystkim koguty) i posadzili je na żerdzi przed jaskinią. Od tamtej pory co rano koguty swoim pianiem wzywały do powstania słońce. Następnym krokiem było wywabienie Amaterasu z jaskini poprzez podstęp. Bóstwa zebrały odpowiednie materiały, były to klejnoty-krzywulce, spiżowe lustro, tkanina konopna i bawełniana i przystroili nimi wiecznie zielone drzewko sakaki. Urządzili zabawę przed zasuniętym głazem wejściem do jaskini. Amaterasu, która usłyszała zabawę wychyliła się ze swojej kryjówki zdziwiona, że bogowie bawią się mimo jej nieobecności i zapytała, co jest powodem ich szczęścia. Amenouzume, młoda bogini, która tańczyła nago przed jaskinią odpowiedziała jej, że jest z nimi duch bardziej czcigodny od Amaterasu. Oczywiście nie było żadnego, bardziej godnego czci bóstwa od Amaterasu. Bogowie Amenokoyane i Futodama ukazali swojej pani zwierciadło, w której odbijała się jej postać. Bóg Tajikarao korzystając z nieuwagi bogini słońca chwycił ją za dłoń i wyciągnął na zewnątrz, zaś Futodama szybko zasłonił wejście jaskini powrozem ze słomy ryżowej. Ciemności ustąpiły, słońce znów zaczęło świecić na niebie, a Amaterasu już bez przeszkód rządziła krainą bogów. Susanoo został wygnany przez inne bóstwa na ziemię.
Amaterasu wychodzi ze swojej kryjówki
wikipedia.org
Jaki był wpływ buddyzmu na kult bogini słońca? Jak wiemy, buddyzm jest religią nonteistyczną. Amaterasu przedstawiana była jako wcielenie bodhisattwy Kannon lub Buddy Mahavairoćany (Dainichi), czyli najważniejsza istota oświecona w buddyzmie.

Amaterasu jako wilk w Ōkami
Tsukiyomi – bóg księżyca
![]() |
http://okami.wikia.com |
Susanoo
Susanoo udał się na Wysoką Równinę Niebios, aby pożegnać swoją siostrę Amaterasu. Jak pamiętamy, jego przybycie zostało przyjęte jako próba odebrania władzy bogini słońca. Zachowanie boga wiatru i burzy doprowadziły w końcu do ucieczki Amaterasu, która ukryła się w niebiańskiej jaskini. Za karę Susanoo został wygnany przez inne bóstwa i zesłany na ziemię, do prowincji Izumo. Podróżując w górę rzeki Hi zobaczył płynące nią pałeczki do jedzenia. Z nadzieją, że spotka kogoś w okolicy szedł dalej. W pewnym momencie Susanoo usłyszał płacz. Okazało się, że płakała para bóstw ziemskich, żegnających swoją córkę. Bóg dowiedział się od dwójki rodziców, że mieli oni osiem córek. Niestety siedem z nich musieli złożyć w ofierze okropnemu Koshi no orochi – ogromnemu wężowi o ośmiu łbach i ośmiu ogonach, który rok rocznie domagał się ofiar. Teraz wąż miał otrzymać ostatnią, ósmą dziewczynę o imieniu Kushinadahime. Susanoo nie pozwolił oddać dziewczyny w ofierze – obiecał parze bogów, że w zamian za rękę córki, uratuje ją od okropnego losu. Rodzice zgodzili się – w końcu ich córka miała zostać żoną brata Amaterasu. Tak więc Susanoo zabrał się do dzieła. Dla szczęścia zamienił Kushinadahime w grzebień i zatknął go sobie we włosy. Aby zabić węża bóg wiatru i burzy ustawił osiem kadzi z mocną sake, którą upił stwora do nieprzytomności. Wtedy Susanoo wyszedł ze swojej kryjówki i zaczął mieczem odcinać kolejne kończyny węża. W trakcie zadania miecz boga wyszczerbił się, jednak Susanoo znalazł wbity w ciało Koshi no orochi, który był ostrzejszy niż jakakolwiek inna broń. Był to Kusanagi no tsurugi, miecz, który ofiarowany Amaterasu, a następnie jej potomkowi Ninigiemu został regalią władzy cesarskiej w Japonii.
![]() | ||||||||
www.senpuu.net |
Po zwycięstwie nad okropnym wężem Susanoo wraz z małżonką zamieszkał w Izume, a jego potomkowie rządzili archipelagiem do czasu oddania władzy w ręce Ninigiego.
Boga wiatru i burzy utożsamia się już od okresu Nara (VIII wiek) z bóstwem kontrolującym zarazy Mutō Tenjinem, który, według legendy, potrafił w gniewie zesłać zarazę na całą wioskę, sprawiając, że ocaleli zaledwie potomkowie pewnego dobrodusznego człowieka, który kiedyś go wspomógł. Susanoo jest pierwszym bóstwem, które przedstawiane jest w kronikach nieposłuszne wobec ojca i mające wiele złych cech (należy pamiętać, że każde bóstwo ma cztery natury, nie istnieją bogowie całkowicie źli lub dobrzy), stąd utożsamienie z mającym wiele wspólnego Mutō Tenjinem.
Hachiman

Hachiman
Nie istnieje wiele mitów i legend o postaci Hachimana. Wiemy, że postać boga utożsamiana jest z cesarzem, który według jednej z legend objawił się pod postacią małego chłopca ascecie Ōgami Higi, przedstawił się jako Honda (jedno z imion Ōjina) i powiedział, że jest bogiem Hachimanem, po czym zamienił się w złotego sokoła i odleciał.
Hachiman został bóstwem rodowym Minamotów, wywodzących się od cesarza Seiwa Genji, oraz innych klanów wojowników. Minamotowie przypisywali zwycięstwa w bitwach swojego rodu opiece boga wojny. Również porażkę inwazji mongolskiej w latach 1274. i 1281. przypisuje się Hachimanowi, który według wierzeń zesłał na Mongołów tajfun, który zniszczył ich flotę.
Bibliografia:„Mitologia Japońska” A. Kozyra, Wydawnictwo Szkolne PWN Sp. Z o. o.
pl.wikipedia.org
encyklopedia.pwn.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz